لزوم احیای معاونت تخصصی تجارت خارجی در سطح استان ها و توسعه صادرات غیرنفتی

محمود بازاری می گوید: زمانیکه ما معاونت تخصصی تجارت خارجی در سطح استان ها داشتیم مدیریت، رسیدگی، پایش و ارزیابی برنامه های حوزه تجارت خارجی خیلی بهتر انجام می شد جای خالی این معاونت واقعا احساس می شود و لازم است هرچه سریع تر در سطح استان ها برای احیای معاونت تجارت خارجی به جمع بندی نهایی برسیم.

محمود بازاری مدیر کل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی، سازمان توسعه تجارت در مصاحبه با پایگاه خبری اگزیم نیوز عنوان کرد: از سالهای گذشته در وزارت بازرگانی سابق معاونت تجارت خارجی را به عنوان یک معاونت تخصصی در ساختار سازمانی داشتیم که باتوجه به هدف گذاری ها و برنامه ریزی ها در حوزه صادرات و مدیریت واردات و به صورت کلی در حوزه تجارت خارجی در استان ها خدمت رسانی می کرد باتوجه به برنامه های ابلاغی از سوی ستاد وزارت بازرگانی بویژه از سوی سازمان توسعه تجارت در زمینه ظرفیت های تجاری استان ها، برنامه ریزی ها و هماهنگی با دستگاه های دولتی و فعالان بخش خصوصی را پیگیری و در نهایت این امور را در قالب یک برنامه عملیاتی به خصوص در حوزه صادرات تدوین می کردند و البته ارتباط خیلی خوبی با کشورهای خارجی هم داشتند زیرا معاونت تجارت خارجی در آن زمان باتوجه مصوبه ای را از هیات وزیران به عنوان "کارگروه توسعه صادرات استان ها" گرفته بودیم نقش "دبیرخانه کارگروه توسعه صادرات" استان های کشور را هم این معاونت تخصصی ایفا می کرد و در زمینه تجارت خارجی هماهنگی را بین دستگاه های مختلف سطح استان ها و ستادها پیگیری می کرد.

این مقام مسئول احیای مجدد معاونت تجارت خارجی را الزام آور دانست و گفت: بخش "تجارت " قبل ادغام وزارت بازرگانی با وزرات صنایع و تاسیس وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودش به تنهایی به عنوان یک حوزه تخصصی با ساختار و تشکیلات مشخص شناخته می شد حوزه "تجارت خارجی" یک معاونت تخصصی و بسیار اثرگذار در بخش تجارت بود، متاسفانه بعد از ادغام وزارت بازرگانی و با تاسیس وزرات صمت، بخش تجارت در سطح استان ها از لحاظ ساختاری و تشکیلاتی در سازمان صنعت، معدن و تجارت استانی دچار ضعف شد، علی رغم اینکه تجارت نسبت به تولید در حوزه وظایف این وزارت وزنه سنگین تری است و تجارت خارجی عهده دار تامین تقاضا برای بخش های صنعت و معدن می باشد و بایستی یک نقش محوری از تمام جهات در حوزه های ساختاری و برنامه ریزی می داشت ولی حداقل در حوزه استان ها به این مجموعه و حوزه تخصصی کم مهری شد، در صورتیکه در حال حاضر شما شاهد هستید که در بحث های "توسعه صادرات" و "هدف گذاری های صادراتی" و "ارز آوری از محل صادرات" شاید یکی از شاهراه ها و شاه کلیدهای اقتصاد ملی وجود معاونت تخصصی تجارت خارجی  باشد که در حال حاضر نیاز به وجود آن بیش از پیش احساس می شود.

بازاری با اشاره به اولویت داشتن تجارت در تامین تقاضای تولید صنعتی و معدنی، گفت: حوزه تجارت خارجی یک بحث با اولویت بالا و گسترده و تخصصی است که با ذی نفعان متعددی درگیر می باشد، سالی که وزارت بازرگانی در وزارت صنعت و معدن ادغام شد بخش "بازرگانی داخلی" که در خود وزارت بازرگانی  به عنوان یک معاونت تخصصی و جداگانه از "تجارت خارجی" وجود داشت منتها از این نظر که پس از ادغام نقش حوزه صنعت و معدن پررنگ تر دیده شد بخش "تجارت خارجی" به عنوان یک بخش جزئی و حاشیه از سازمان های صنعت، معدن و تجارت استان ها درآمد که عملا همه چیز تحت تاثیر مسائل حوزه "بازرگانی داخلی" قرار گرفت و در حال حاضر هم تقریبا به لحاظ کمیت کار "تجارت خارجی" کاملا تحت تاثیر "بازرگانی داخلی" است. طبیعتا ما در حوزه پیشبرد اهداف و برنامه ها در حوزه تخصصی "تجارت خارجی" در سطح استان ها مقداری دچار کمبود نیرو و کمبود امکانات در ساختارهای استانی هستیم. روسای سازمان های صنعت، معدن و تجارت استان ها به عنوان دبیر کارگروه توسعه صادرات استان ها نوعی متولی امر تجارت خارجی  هستند اما از نظر حجم کاری زیاد در بخش های صنعت و معدن و بازرسی های حوزه بازرگانی داخلی به عهده آنهاست طبیعتا پرداختن به حوزه توسعه صادرات و مدیریت واردات به یک موضوع فرعی تبدیل می شود.

بازاری با اشاره به لزوم بازنگری در ساختار سازمان های صنعت، معدن و تجارت استان ها، مطرح کرد: از زمان مستقر شدن دولت یازدهم یک بازنگری مجدد در ساختار و تشکیلات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ها انجام گرفت، آن زمان هم ما به مسئولین وقت در وزارت خانه عرض کردیم که بخش تجارت خارجی بسیار حائز اهمیت است و حتما در استان ها باید یک اولویت بندی برای آن صورت بگیرد تا استان های بزرگ و صنعتی کشور حتما معاونت تخصصی در حوزه تجارت خارجی داشته باشند و حتما باید سطح معاونت تخصصی تجارت خارجی در استان های بزرگ و صنعتی باید در سطح قائم مقام سازمان ها باشد زیرا راهبری امور اقتصادی و تجارت خارجی باید محور بخش های صنعتی و معدنی باشد که ایجاد تقاضای خارجی و مدیریت واردات نقش های بسیار مهم این معاونت هستند.معمولا وقتی قرار است یک حوزه ای فرهنگ سازی شود و به عنوان یک محور اصلی مورد توجه قرار بگیرد باید به لحاظ ساختاری و تشکیلاتی هم به آن حوزه بها داد و جایگاه خاصی در ساختار داشته باشد ولی اگر فقط در حد شعار بگوییم صادرات و ارزآوری مهم هستند یا تجارت خارجی اولویت دار است در نتیجه آنرا در سطح یک اداره کوچک در سطح یک تشکیلات بزرگ ببینیم، مشخص است که چندان به آن بها نداده ایم و اهمیت قائل نشده ایم.

وی با اشاره به کاهش درآمدهای نفتی و اهمیت توسعه صادرات غیرنفتی، بیان کرد: الان در شرایطی هستیم که درآمد حاصل از فروش نفت کاهش زیادی داشته  و ارزآوری از محل صادرات برای تامین نیازهای اساسی اولویت اصلی کشور است، این دغدغه به دنبال پیگیری های قبلی سازمان توسعه تجارت مورد توجه قرار گرفت و پیشنهاد احیای معاونت تجارت خارجی در کارگروه توسعه صادرات بحث شد و پیشنهادات و مکاتبات لازم برای احیای آن صورت گرفت اگر خدا بخواهد در قالب یک مکانیسم مشخص یک اصلاح ساختاری در سازمان های صمت استانی انجام بگیرد و این معاونت برای هماهنگی و پیشبرد اهداف برنامه های اولویت دار در حوزه تخصصی تجارت خارجی و ارتباط موثر با سازمان های ستادی از قبیل سازمان توسعه تجارت که متولی اصلی در حوزه تجارت خارجی و صادرات است، انجام شود که در این صورت بتوانیم برنامه ها را برای امسال در راستای اهداف پیش ببریم. زمانیکه ما معاونت  تخصصی تجارت خارجی در سطح استان ها داشتیم مدیریت، رسیدگی، پایش و ارزیابی  برنامه های حوزه تجارت خارجی خیلی بهتر انجام می شد جای خالی این معاونت واقعا احساس می شود و لازم است هرچه سریع تر در سطح استان ها برای احیای معاونت تجارت خارجی به جمع بندی نهایی برسیم.

محمد پورسردار

کد خبر 33185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =